Probleemloze dag Pep, Hugo even de weg kwijt
Na de rustdag is de DAKAR karavaan weer op weg, hoewel er van een rustdag niet echt sprake is geweest. We zijn gisteren de hele dag bezig geweest aan de trucks van Pep, Hugo en Jo. De reparaties aan de IVECO van Hugo vielen gelukkig mee na de eerdere schade in etappe 5. De 506 van Pep is ook nog onder handen genomen, maar daar was vrijdagavond al veel werk aan verzet. Omdat Jo Adua in etappe 6 wel schade opgelopen had, zijn de monteurs daar nog de meeste tijd mee kwijtgeraakt.
De 2 etappes voor de rustdag hebben voor een waar slagveld onder de Dakar rijders gezorgd. Bij de trucks is het aantal deelnemers bijvoorbeeld al met 20 equipes afgenomen! Mede hierdoor had de organisatie besloten de special van zondag flink in te korten, zodat er nog zo´n 250 km tegen de klok overbleven. De rijders konden dit erg waarderen. Pep Vila en Moi Torrallardona: “not too heavy, a good special and fortunately not so long”. Ook monteur Peter van Eerd van de 506 was niet rouwig om het besluit van de ASO en was kort in zijn commentaar: “prima zo.” De etappe gaf weinig problemen, vertelt monteur Peter van Eerd die bij Vila in de cabine zit. “We hebben geen fout gemaakt. We hebben wat tijd verloren doordat we in het stof van een KAMAZ zaten, maar die konden we na 50 kilometer voorbij. De duinen kwamen we zonder al te veel moeite over.”
Van Eerd moet juist in de duinen goed opletten op onder meer de oliedruk, de bandenspanning en –temperatuur en de motortemperatuur. “Je wilt geen kapotte motor of een klapband,” legt hij uit. “Bij hoge duinen als die van vandaag, kunnen de temperaturen flink oplopen.”
Pep Vila consolideert met een zevende plaats in de zevende etappe zijn positie in het vrachtwagenklassement. De Spaanse coureur in het Team de Rooy staat zevende. Hij heeft ruim 1,5 uur voorsprong op nummer acht, Marcel van Vliet en een uur en drie kwartier achterstand op nummer zes, de KAMAZ van Mardeev.
Hugo Duisters is uiteindelijk als 17de binnengekomen en had een wat moeilijkere dag, met onder meer een navigatieprobleem net voor de duinen. “We konden het goede pad niet vinden en hebben daar veel te lang liggen ronddolen,” vertelt Duisters. “Maar we waren niet de enigen; er reden er nog een stuk of tien rondjes.” Dat was jammer, want tot CP1 had hij de gang er erg goed in. “Ik heb zeker een man of dertig ingehaald.” Eenmaal in de duinen waren er verder geen problemen meer en stuurde Duisters de IVECO moeiteloos over de hoge zandbulten.
Duisters finishte als 17de en staat in het klassement nu 26ste maar belangrijkste is natuurlijk dat hij nog mee doet en snelle service voor Pep en Jo kan blijven. Jo Adua met navigator Ferran Alcayna en monteur Quim Busoms tenslotte zijn als 15de de finish van de special gepasseerd, zij staan 16de algemeen. Zowel Hugo als Jo waren gisteravond nog met de verbinding bezig.
In het bivak gaat alles heel goed. De rustdag heeft er voor gezorgd dat we met zijn allen een beetje bij hebben kunnen tanken. De inwendige mens wordt natuurlijk niet vergeten, de blikken bami, soep en gehaktballen in tomatensaus vinden dan ook gretige aftrek onder de monteurs. En sponsor Autodrop heeft voor voldoende zakken Rallyrijders gezorgd, zodat er ook voldoende tussendoortjes voor handen zijn.
De komende week staan er nog een aantal zeer pittige etappes op het programma, zowel voor de racetrucks maar ook voor de assistentieploeg. De nachtrust zal dan af en toe kort of afwezig zijn, maar tijdens de rit naar het volgende bivak kan in de assistentietrucks geslapen worden. De racetruck van Gerard (501) wordt op dit moment door Darek Rodewald en Bart de Gooyert bestuurd en gaat mee als assistentietruck. Blijft een apart gezicht om deze prachtige racetruck rustig over het asfalt te zien rijden, volgende keer gewoon weer plankgas op het parcours met Gerard achter het stuur!
Maandag wacht de rit naar Copiapo in centraal Chili. De special zal hierbij maar liefst 508 km zijn met nog een verbindingsroute over 268 km. In het eerste deel zal navigeren erg belangrijk, de grote open vlaktes hebben geen herkenningspunt en verdwalen ligt op de loer. En vervolgens tijd inhalen wordt lastig omdat het parcours via oude mijnvelden gaat en erg gevaarlijk kan zijn. De special wordt in stijl afgesloten: veel zand met immense duinen richting Copiapo!